Wywiad z Profesorem Markiem Sosnowskim, urologiem, prezesem Polskiego Towarzystwa Urologicznego

Panie profesorze, dlaczego w Polsce potrzebna jest taka akcja jak „Tydzień Urologii”?

To jest wydarzenie o zasięgu europejskim, w tym samym czasie w ponad 20 europejskich krajach organizowane są różnego rodzaju wydarzenia, które mają na celu zwrócenie uwagi społeczeństwa i mediów na problemy urologiczne mężczyzn i zachęcenie ich do profilaktyki i wczesnej diagnostyki chorób stercza. W Polsce akcja jest szczególnie potrzebna ze względu na dość niską świadomość problemu, jakim jest łagodny rozrost lub rak stercza, jak również z powodu wciąż niezadowalającego dostępu do specjalistów. Akcja bezpłatnych badań to doskonała okazja, by kobiety usłyszały o problemie, z jakim boryka się, co drugi mężczyzna w starszym wieku, to również dobry moment, by media pomogły oswoić temat, który jest dość intymny i wstydliwy, a przede wszystkim, żeby mężczyźni zrozumieli, że tak jak ich samochód wymaga corocznego przeglądu, tak samo oni muszą dbać o ”przegląd” gruczołu krokowego i nie ma w tym niczego ani wstydliwego ani bolesnego.

Do kogo zatem skierowana jest akcja „Tydzień Urologii”?

„Tydzień Urologii” jest akcją informacyjno-edukacyjną skierowaną do mężczyzn powyżej 50 roku życia oraz młodszych, którzy obserwują u siebie niepokojące objawy ze strony dróg moczowych.

Na czym polega ta akcja?

Wiele informacji dotyczących „Tygodnia Urologii” znajdą Państwo na stronie internetowej www.tydzienurologii.pl. Materiały te dotyczą chorób stercza oraz chorób związanych z kamicą układu moczowego. W przystępny sposób informujemy czytelnika jakie są objawy i co robić w przypadku podejrzenia łagodnego rozrostu stercza, raka stercza, zapalenia gruczołu krokowego. Ponadto w wybranych miastach Polski zorganizowane zostaną akcje bezpłatnych konsultacji urologicznych. W tym roku akcja w ramach „Tygodnia Urologii” będzie trwała od 17 do 21 września. Zainteresowane badaniami osoby mogą na stronie www.tydzienurologii.pl znaleźć miasto, gabinet i termin, w którym odbywają się konsultacje.

Jakie są pierwsze objawy, które mogą nas skłonić do rozpoczęcia regularnych, corocznych badań urologicznych?

Niepokojące objawy, które powinny skłonić mężczyzn do wykonania badań urologicznych to: trudności z oddawaniem moczu, zwiększona częstotliwość korzystania z toalety zarówno w dzień jak i w nocy, nagłe parcie na pęcherz i uczucie konieczności natychmiastowego oddania moczu. Profilaktyka jest, niezwykle ważna i warto pójść do lekarza urologa na badania zanim choroba się rozwinie.

Na czym polega badanie i czy jest bolesne?

Podczas konsultacji lekarz urolog przeprowadza dokładny wywiad z pacjentem, a następnie zbada gruczoł krokowy przez odbyt. Jest to badanie niebolesne, które urolog rutynowo wykonuje badając gruczoł krokowy.

W jaki sposób przygotować się do pierwszej wizyty, do konsultacji urologicznej?

Przygotowując się do pierwszej wizyty u lekarza urologa, należy przede wszystkim pamiętać, aby dokładnie poinformować lekarza o dolegliwościach, kiedy się zaczęły i jak długo trwają. Ponadto ważne jest, aby wcześniej przeprowadzić wywiad rodzinny i dowiedzieć się, czy rodzina ze strony męskiej, a więc dziadek, ojciec czy bracia chorowali na choroby gruczołu krokowego. Poza tym trzeba przynieść na pierwszą wizytę wcześniejsze wyniki badań oraz leki, które pacjent zażywa. Chodzi o to, aby konsultacja oraz badanie urologiczne były jak najbardziej dokładne, tak by lekarz mógł ustalić stopień zaawansowania choroby, a zalecone leki nie kolidowały z innymi już używanymi.

Panie Profesorze, proszę wyjaśnić co to jest gruczoł krokowy (stercz) zwany potocznie prostatą? Jak najprościej można wytłumaczyć, czym jest ten gruczoł i czemu po 50. roku życia właśnie tak doskwiera mężczyznom?

Gruczoł krokowy (stercz, prostata) ma wielkość kasztana i znajduje się u mężczyzny pod pęcherzem moczowym. Stercz produkuje specjalną wydzielinę, niezbędną do utrzymania prawidłowej jakości nasienia. W późniejszym wieku ilość wydzieliny się zmniejsza, ma to związek ze zmianami hormonalnymi, natomiast gruczoł krokowy zaczyna się powiększać. Ten łagodny rozrost stercza zaczyna przybierać dosyć duże rozmiary, aż do wielkości pomarańczy, uciskając wtedy część sterczową cewki moczowej. Podnosi część dolną pęcherza do góry i w tym momencie pojawiają się problemy z oddawaniem moczu. W ten sposób dochodzi do zalegania moczu w pęcherzu, kamicy pęcherza, towarzyszących różnych infekcji dróg moczowych, a w końcu po długim okresie choroby nawet do niewydolności nerek. Mechanizm ten wyjaśnia, że następstwa i stadia choroby związanej z łagodnym rozrostem mogą być bardzo poważne.

Mężczyźni powinni pamiętać, że tylko dzięki wczesnej diagnostyce można skutecznie leczyć choroby stercza.